Hati-hati guna pelembap aqueous cream bagi penyakit psoriasis dan eczema

Respons: 1 comments
Kebiasaannya apabila berjumpa doktor kulit, pesakit eczema dan psoriasis akan diberi berbotol-botol  krim pelembap aqueous  untuk mengurangkan kegatalan pada kulit yang mengalami radang akibat penyakit tersebut.


Krim aqueous menjadi amalan para doktor  dalam rawatan penyakit kulit kerana harganya murah.Krim aqueous adalah krim yang mengandungi paraffin yang bertindak sebagai pelembap. Ia memberikan lapisan berminyak pada permukaan kulit untuk mengelakkan air tersejat dari permukaan kulit.


The Daily Mail UK melaporkan sekitar 90 peratus daripada doktor mengatakan mereka memberi krim akueus kepada pesakit, namun lebih mengejutkan 85 peratus dari mereka memberitahu cara penggunaan dan fungsi krim secara salah. Para doktor menetapkan ia sebagai pelembap untuk membantu memerangi kulit kering yang berkaitan dengan keadaan seperti ekzema.

Krim Akueus sebenarnya dicipta sebagai alternatif kepada sabun - dan hanya sebahagian kecil daripada doktor menetapkan ia untuk kaedah ini (sebagai ganti kepada sabun)


Orang yang mempunyai ekzema tidak menghasilkan banyak minyak semulajadi pada kulit mereka, maka ia cenderung untuk menjadi kering. Ini bermakna kulit perlu dibantu supaya mampu menyimpan kelembapan atau ia akan menjadi terlampau kering dan retak yang akan menyebabkan ketidakselesaan.

 'Walau bagaimanapun, krim akueus tidak akan benar-benar membantu kerana ia tidak mengandungi pelembap banyak sebenar.

'Malah, krim akueus mengandungi bahan detergen
dinamakan sodium lauryl sulphate (SLS).Oleh itu, ia dilihat  pilihan alternatif kepada gel mandian atau sabun jika anda mempunyai kulit kering atau ekzema.

'Tetapi sebagai pencuci ia menjadikan krim ini bersifat alkali - dan kerana kulit secara semula jadi adalah sedikit berasid, bila krim anda memakai krim ini, ia akan memecahkan halangan semula jadi kulit

Selain itu, ada beberapa krim akueus mengandungi  sodium lauryl sulphate, bahan pencuci yang boleh memecah halangan kulit,  yang akan menjadikan kulit lebih sensitif dan ekzema lebih teruk. 'Jadi orang-orang yang menyapu dan meninggalkan krim akeus dengan harapan bahawa ia akan melegakan tompok kering mereka, mungkin mendapati bahawa kulit sebaliknya menjadi retak dan menipis.'


Satu kajian oleh Dr Manda Tsang yang diterbitkan dalam Jurnal Dermatology mendapati ramai pesakit eczema merasa pedih akibat penggunaan bahan pencuci ini. Sebelum ini kebanyakan mereka menganggap kepedihan tersebut disebabkan oleh kesan bahan pelembap pada krim itu.

Dalam satu kajian yang dilakukan di Bath University di UK, mendapati krim aqueous mengurangkan ketebalan kulit yang sihat lebih dari sepuluh peratus selepas penggunaan selama empat minggu. Mereka mendapati sukarelawan yang menjadi ‘pesakit’ kehilangan air dalam jumlah yang agak ketara.



Mencari alternatif lain kepada krim aqueous, bagi pesakit eczema atau psoriasis boleh menggunakan minyak zaitun  pelembap kerana ianya yang baik untuk kulit dan kaya dengan vitamin E. Minyak zaitun tidak mudah kering dan tahan lama pada kulit. Cara terbaik ialah menyapunya pada kulit setelah selesai mandi ketika kulit masih lembap.

1 comment:

  1. “I read these posts and wished to share my knowledge using natural herbal solution and a lifestyle change.

    As an ICU nurse with an amazing 38years old career, I know what a medical miracle is. For no reason, I have never liked herbal medicines until I witnessed a confirmed HIV positive patient test result reversed to HIV negative after conducting more tests on him which all came back HIV negative.

    Back then many experts who saw the test results gave different suggestions to their best understanding and why it was possible or impossible. But to me, it was nothing more than a medical miracle.

    I scrutinized him and found out he has been cured with herbal medicine which a physician have prepared for him.

    I also suffered from GENITAL HERPES back then which was the primary reason that has made me remain single and my biggest secret that has made me understand life in the best way I should.

    Through this abovementioned person who had been cured of HIV, I contacted this physician who permanently cured me GENITAL HERPES with herbal medicine and also cured a PSORIASIS patient with herbal medicine through me, and in all these tribulations and recovery phases, we conquered.

    The good news is that this physician is available on:
    drutuherbalcure@gmail.com
    +2349072733661

    ReplyDelete

Copyright © A Life with Psoriasis

Sponsored By: GratisDesigned By: Habib Blog